Een podcast over de zakelijke kant van de ontwerppraktijk.

Damon van Drimmelen door Irene Stracuzzi
0:00
Damon van Drimmelen
Damon van Drimmelen door Irene Stracuzzi

Damon van Drimmelen

Damon van Drimmelen

42:08 21 jul '24

Ontdek het verhaal achter Damon van Drimmelen, grafisch ontwerper en design lead bij ManvsMachine, een toonaangevend bureau met vestigingen in Londen en Los Angeles. Gespecialiseerd in het produceren van creatieve content, van motion design tot film, typografie en 3D-animatie. Hoe heeft Damon zijn weg naar dit internationale podium gevonden?

Luister mee naar het gesprek tussen Roel Stavorinus en Damon, waarin hij zijn verhaal deelt over zijn reis van passieve student tot actieve ontwerper, en de strategische beslissingen die zijn carrièrepad hebben gevormd. 

ManvsMachine / Fender Acoustasonic Player Telecaster / Campaign
ManvsMachine / Fender Acoustasonic Player Telecaster / Campaign

De kracht van beeld

Damon is blij dat hij koos voor de opleiding CMD in Breda. Het vak filmanalyse verraste hem positief en maakte van hem een actieve student. Hij ontdekte de kracht van het vertellen van verhalen via de lens van de camera. Het begrijpen van de verborgen taal in beeld vormde Damon’s benadering van ontwerpen.

“Ik heb toevallig net heel Breaking Bad weer gekeken, wat prachtige cinematografie heeft. Die serie is enorm goed in visueel vertellen wat er in de binnenwereld van een karakter gaande is. Dat principe raakt mij enorm. Dat je verhalen kunt vertellen met beelden zonder expliciet te zeggen wat het is. Show don’t tell. Dat is toepasbaar op bijna elke ontwerpdiscipline”, vertelt Damon.

PostNew / Weird Sensation Feels Good / Exhibition Identity
PostNew / Weird Sensation Feels Good / Exhibition Identity

Van student naar ondernemer

Damon kende na zijn studie veel uitdagingen en leermomenten, maar de vele uren zelfstudie naast zijn baan en het opzetten van zijn eigen bedrijf ‘Postnew’ onderstrepen zijn doorzettingsvermogen en toewijding aan zijn vak. Na een stage bij George&Harrison in Eindhoven koos hij voor zijn eerste carrièrestap bij hetzelfde bedrijf, waar hij de fundamenten van grafisch ontwerp leerde kennen. “Ik kwam binnen in korte broek,” vertelt Damon lachend, maar hij ging weg als professioneel ontwerper. Eén met een drijfveer. 

Om beter te worden in 3D-ontwerp, leerde hij zichzelf programma’s als Cinema 4D en After Effects aan door honderden tutorials te bekijken. Damon besteedde veel tijd aan zijn positionering, het ontwerp van zijn website en hoe zij zichzelf naar de buitenwereld presenteerde. Al snel kwamen de internationale klussen binnen. Toch geeft hij toe dat hij zich soms misschien iets te groot voordeed, waardoor hij andere freelancers moest inhuren. “Op een gegeven moment moest ik ‘bureautje spelen’,” zegt Damon, “met serieuze gesprekken over contracten en zo.”

ManvsMachine / Nike Air Max Kids / Visual Identity
ManvsMachine / Nike Air Max Kids / Visual Identity

Designers Inc.

In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.

Vragen of ideeën?
Mail naar info@designersinc.nl

Wil je ons steunen?
Word dan vriend van de show

Roel Stavorinus by Bart Kuykens