Donald Roos
Donald Roos - Bureau Donald
Donald Roos is grafisch ontwerper, docent, auteur, uitgever, creatieve ideeën-generator, design lead bij Planet X (title design). Daarnaast is hij de initiator van VetteLetters, The To Don’ts Company en Brandbook.io. “Alles hoort bij elkaar, de rode draad is de creatieve industrie”, zegt hij tegen Roel Stavorinus in deze uitzending van Designers Inc.
Op de KABK in Den Haag experimenteerde Donald met websites in de tijd dat de academie nog hardcore gericht was op letterontwerp en typografie. In 2001 studeerde hij af met een zelfgebouwde website.
Na de crisis van 2008, waarin hij alle opdrachtgevers was kwijtgeraakt, startte hij samen met Planet X met het maken van filmtitels, leaders en idents voor Nederlandse en buitenlandse films en series. Die samenwerking begon met succes met de muziekvideo That Man voor zangeres Caro Emerald, die een paar miljoen keer is bekeken.
Opdrachten vs eigen projecten
Zijn doel is om 50% actief inkomen te verwerven met de opdrachten voor filmtitels en leaders en 50% passief inkomen te genereren uit de royalties die hij verdient met het initiëren van eigen projecten. Waaronder zijn uitgeverij van eigen letterontwerpen VetteLetters; the world’s most culinary fast food & font indie type foundry.
The ToDon’t Company is de uitgeverij van handboeken voor creatieven in de vorm van apps, games, workshops en boeken. Uitgaven zijn o.a. Don’t read this book (over time management) en Brandbook.io, een huisstijlmanagementplatform voor ontwerpers en marketeers die merken onder hun beheer hebben.
Creatieve industrie als rode draad
Roel Stavorinus merkt op dat het hem duizelt wat Roos allemaal doet. Hoe maak je keuzes en hoe houd je focus, vraagt hij. “Alles hoort logisch bij elkaar, de rode draad is de creatieve industrie. Ik snap die wereld en vind het bijzonder leuk om iets te maken wat designers nodig hebben”, zegt Roos die voor elk project samenwerkt, zoals met een letterontwerper of een developer.