Gijs van den Berg
KesselsKramer
Gijs van den Berg is Creative Director en Partner bij KesselsKramer. Misschien wel het bekendste communicatiebureau van Nederland, met vestigingen in Londen, Los Angeles en Amsterdam. KesselsKramer is recht voor zijn raap en effectief. Juist door creatief te zijn!
Gespreksstof in de podcast
Gijs is geen designer. Sterker nog: hij heeft communicatie gestudeerd in Eindhoven.
Het eerste reclamebureau waar hij werkte was het bedrijf waar hij stageliep. Maar dat was niet echt een match. Te schreeuwerig naar zijn zin. En te veel flauwe grapjes.
Op verzoek van een vriend deed Gijs als Art Director mee aan drie pitches in een week. Ze wonnen alledrie de pitches. Een van de prijzen die hij won was een jaarcontract bij een reclamebureau.
Bij Doorn & Roos zag Gijs dat werken in de reclame wel degelijk heel leuk kan zijn.
Met een beetje mazzel kun je je eigen vak vormgeven.
Bij EuroRSCG, een netwerkbureau, wist Gijs met zijn collega een cultuurverandering in gang te zetten.
Ervaring is soms een blok.
Je moet dat achter je laten, ook al is dat soms lastig. En soms kan het niet anders.
De opdrachtgever en de ontwerper zijn beide verantwoordelijk voor het ontwerp.
Het moeilijkste van het creatieve vak is om er in menselijke taal over te spreken met je opdrachtgever en uit te leggen wat het idee is en wat je plan is. Je moet hem helpen om op dezelfde manier te kijken als jij.
KesselsKramer was in het begin best een intimiderende omgeving om te starten. Maar dat bleek alles mee te vallen.
Heel veel goede dingen ontstaan vanuit voortschrijdend inzicht. Wat je nodig hebt is een opdrachtgever die daarin meegaat.
KesselsKramer vindt het het allerleukste om een lange termijn relatie aan te gaan met de opdrachtgever. Oftewel: meedenken met de langetermijnvisie van een merk en hoe je dat gedurende jaren kunt koppelen aan campagnes.
Komt Gijs in zijn huidige rol nog voldoende toe aan creativiteit? Je hoort het van hemzelf in de podcast.