Jeroen van Erp
Jeroen van Erp - Fabrique
Jeroen van Erp is innovatiestrateeg en medeoprichter van Fabrique. Een strategisch designbureau dat hij in 1992 oprichtte met twee partners en waarvan hij de directie in 2015 overdroeg aan zijn collega’s. Deze stap gaf hem de ruimte voor nieuwe projecten, om te schrijven, publiceren en te doceren. Daarnaast bekleedt hij verschillende bestuursfuncties.
Loslaten en aangrijpen
“Het is een ‘tough job’ om een ontwerpbureau te leiden,” vertelt Jeroen. In 2015 besloot hij het directiestokje door te geven aan de jongere generatie bij Fabrique. Volgens hem was dit niet alleen essentieel voor zijn persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor de groei van het bureau. Wel noemt Jeroen het een ‘ongebruikelijke stap’ in de Nederlandse designcultuur, waar eigenaren vaak lang aan hun directiefuncties blijven vasthouden.
De stap past echter bij het karakter van Fabrique, waarbij ze altijd proberen vooruit te denken. Al vanaf hun eerste webdesignopdrachten in de jaren ’90 realiseerden ze zich dat ze meer moesten zijn dan alleen makers. Ze profileerden zichzelf dan ook al snel als een strategisch ontwerpbureau. Alles wat ze creëerden, moest ‘on brand’ zijn. “De oplossing voor de klantvraag ligt soms helemaal niet in de discipline waar de klant aan denkt, maar in een bredere merk- of identiteitsstructuur,” legt Jeroen uit.
Verkokering in het onderwijs
Een deel van het gesprek draait om de verkokering van het Nederlandse designonderwijs. Jeroen ziet problemen in het huidige systeem, waar studenten vaak worden opgeleid binnen strikte silo’s: grafisch ontwerp, productontwerp, gaming, enzovoorts. In zijn rol als docent aan de TU Delft en zijn betrokkenheid bij een academie in India, ziet hij een fundamenteel verschil in benadering.
“Op de TU Delft leren studenten theoretische modellen die overal op toepasbaar zijn. Het gaat niet om het proces of het eindproduct, maar om het doel. Daar moet de focus liggen: welk probleem los je op?” In India ziet Jeroen een nieuwe generatie ontwerpers die onafhankelijk, maatschappelijk betrokken en enorm goed geïnformeerd zijn. Dit type ontwerper mist hij in Nederland.
De toekomst van Nederlands design
Tot slot bespreekt Jeroen de uitdagingen en kansen voor de Nederlandse ontwerpsector, die zich volgens hem óók in een koker bevindt. “Wat we nodig hebben, is meer samenwerking en een krachtiger governance, zowel in Nederland als internationaal”, vertelt Jeroen. “Ontwerpers kunnen een belangrijke rol spelen in het aanpakken van systematische problemen, maar we moeten beter worden in het creëren van platforms waar we de toegevoegde waarde van design kunnen laten zien aan andere sectoren.”
Meer weten over Jeroen’s visie op de toekomst van design en de uitdagingen van de moderne ontwerpwereld? Beluister de podcast!