Een podcast over de zakelijke kant van de ontwerppraktijk.

Jos Oberdorf
0:00
Jos Oberdorf
Jos Oberdorf

Jos Oberdorf

Jos Oberdorf - NPK

54:18 19 aug '24

Jos Oberdorf is ontwerper en partner bij npk design, een strategisch bureau gespecialiseerd in productontwerp. Met ruim 40 jaar ervaring creëert npk design innovaties voor zowel multinationals als start-ups. Hoge functionele kwaliteit en duurzaamheid staan voorop.

In zijn gesprek met Roel Stavorinus vertelt Jos dat een ontwerp pas geslaagd is als alle stukjes van een complexe puzzel in elkaar passen, zonder compromissen. Ze bespreken ook het heroverwegen van productontwerpen en de keuze om bepaalde producten niet te maken. Beluister de podcast via Buzzsprout.

Revent Visor skihelm Atomic
Revent Visor skihelm Atomic
Godrej Interio Motion bureaustoel
Godrej Interio Motion bureaustoel

Een holistische aanpak

Bij npk design ontwerpen Jos Oberdorf en zijn team integraal, waarbij alle facetten van een product – van constructie tot materiaalkeuze – worden geïntegreerd. “Ik voel me nog steeds ontwerper. Ik zit van dag tot dag nog keihard mee te piekeren over wat het nu moet worden,” zegt Jos. Het compacte team van ongeveer 25 man ontwerpt alles in-house, wat hen in staat stelt meer diepgang en uitdaging te zoeken. Dit is opmerkelijk in een tijd waarin veel bedrijven geneigd zijn om verschillende disciplines uit te besteden.

Boxine Toniebox
Boxine Toniebox

Proces en communicatie

Jos benadrukt het belang van controle over het proces en de uitkomst van een ontwerp. “Hoe meer je zelf doet, hoe meer je onder controle hebt,” legt hij uit. Ontwerpen gaat volgens hem grotendeels over communicatie. Hoe beter de communicatie, hoe minder ruis op de lijn, en hoe voorspelbaarder de uitkomst. Dit vertaalt zich in hun werkwijze: ze bouwen en testen eerst vaak prototypes om ideeën tastbaar te maken, zelfs als dit arbeidsintensief en kostbaar is.

Tettoia, Zumtobel
Tettoia, Zumtobel

Kritisch ontwerpen

Jos heeft ook gesprekken met opdrachtgevers over het niet maken van producten. Hij benadrukt het belang van nadenken over de noodzaak van een product. “Je kan producten beter maken, beter te repareren, betere materialen gebruiken, maar de vraag is belangrijker: moet ik dat ding wel kopen of moet ik dat product wel maken?” Deze kritische benadering van productontwerp draagt bij aan een duurzamere toekomst.

In het gesprek met Roel Stavorinus deelt Jos zijn inzichten en ervaringen uit de wereld van strategisch productontwerp en de rol van duurzaamheid daarin.

Designers Inc.

In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.

Vragen of ideeën?
Mail naar info@designersinc.nl

Wil je ons steunen?
Word dan vriend van de show

Roel Stavorinus by Bart Kuykens