![Lieke Akkermans](https://designersinc.nl/wp-content/uploads/2021/11/kl_lieke_akkermans_1-400x600.jpg)
![Lieke Akkermans](https://designersinc.nl/wp-content/uploads/2021/11/kl_lieke_akkermans_1-400x600.jpg)
Lieke Akkermans
Lieke Akkermans
Lieke Akkermans is ontwerper en eigenaar van Juli Ontwerpburo. Samen met haar zakenpartner Judith en vijf medewerkers runt ze sinds zes jaar het bureau voor grafisch ontwerp en webdesign. Ze liggen 1x per dag op de grond van het lachen. “Ik vind het belangrijk om in die sfeer te werken”, zegt ze tegen Roel Stavorinus die haar opzocht in Gilze.
![Klein Mode](https://designersinc.nl/wp-content/uploads/2021/11/Case-Kleinmode-1024x544.jpg)
Wat zijn de voordelen van samenwerken, hoe vind je een balans tussen meebewegen en tegenwicht bieden aan een klant en wat is de kracht de vrouwelijke ontwerp-touch? Hoe groei je en wat is de stip op de horizon? Het zijn enkele vragen die aan bod komen in deze aflevering van de podcast van Designers Inc.
Lieke werkte na haar opleiding aan SintLucas in Boxtel en de kunstacademie in Rotterdam een tijdje bij Opera in Breda. Toen begon ze voor zichzelf in Gilze. Na een jaar had ze het zo druk dat ze Judith vroeg haar te komen helpen. Ze kennen elkaar van SintLucas.
Maar kunnen vriendinnen ook zakelijk samenwerken, zet je niet iets op het spel? Maar hun nieuwe bureau Juli (=Judith en Lieke) bleek al gauw een geoliede machine. De ontwerpers zijn totaal verschillend maar dat zien ze juist als kracht. Ze vullen elkaar aan, zijn elkaars klankbord. “Samenwerken is als een huwelijk: je leert elkaar steeds beter kennen, voelt elkaar aan, je viert de successen gezamenlijk en mislukkingen maak je samen mee. Ook privé”, vertelt Lieke.
![Judith Theeuwen en Lieke Akkermans van Juli Ontwerpburo](https://designersinc.nl/wp-content/uploads/2021/11/Judith_lieke_juli-1024x681.jpg)
De doos flyers die ze hadden gemaakt om Juli Ontwerpburo te promoten, bleef onaangeroerd onder een bureau staan. Want ze hadden de luxe dat klant A leidde tot klant B en dat de sneeuwbal steeds groter werd.
Van ‘dorpontwerpers’ die de huisstijl voor de bakker, de bloemenwinkel en de slager verzorgden, werd het portfolio verrijkt met opdrachten uit heel Nederland – behalve uit Gilze. Klanten zijn architecten en bouwbedrijven tot beautysalons. “Dat maakt het lastig om ons te positioneren’, meent Lieke, ‘maar wij vinden de breedte juist leuk.”
![Pinup Feminine](https://designersinc.nl/wp-content/uploads/2021/11/kl_Pinup_feminine-1024x682.jpg)
Al ligt het in hun natuur om iedereen zo goed mogelijk te helpen, groeien de dienstbare ontwerpers die uitvoeren wat de klant wil, naar experts die bewustere keuzes maken en tegenwicht bieden als ze vinden dat het ontwerp er beter van wordt.
De volgende stap is tijd en rust nemen om verder te bespreken waar ze staan en waar ze naartoe willen met Juli 2.0.
Nieuwsgierig? Luister dan naar de podcast.