Michel Krechting
Michel Krechting
Michel Krechting is de inspirerende kracht achter Yepp. In 2007 kocht hij GMG, een fabrikant van kinderzitjes voor op de fiets, en blies het bedrijf nieuw leven in. Het verhaal van Yepp is een verhaal over visie, design en innovatie vervlochten met een verhaal over marketing en ondernemerschap.
Eigenlijk had dit gesprek een ander doel, maar het is zo’n mooi verhaal, van een ontwerper die eigenlijk ondernemer is, en andersom. Het verdient een Designers Inc. publiek.
De case van Yepp laat heel mooi zien dat voor goede marketing niet per se altijd zoveel geld nodig is. Als je positionering goed is en/of je product, en als je relevant bent, dan krijg je de aandacht wel op je gericht. Tenminste, als je daar moeite voor doet.
Mooi is de belangrijke samenwerking tussen de industrieel ontwerper (tegenwoordig Modyn) en Yepp als opdrachtgever, waarin de ontwerper mede-ondernemer is en dus ook een deel van het risico neemt.
Met de komst van Yepp veranderde er eindelijk weer iets in de markt en dat kon op veel enthousiasme rekenen van de handel.
Krechting schetst het belang van goed opdrachtgeverschap. Aan de ene kant alle ruimte voor ontwerp, aan de andere kant het belang van timing en productintroductie.
De veelkleurigheid van de Yepp-zitjes is een bekend kenmerk van het merk, en klanten waarderen dat zeer, maar als het erop aankomt kiezen ze toch een zwart, grijs of bruin zitje.
Datzelfde geldt voor de talloze accessoires: ze zijn belangrijk voor het merk, en veel minder voor de omzet.
Lees ook het artikel op de site van MarketingFacts!