Een podcast over de zakelijke kant van de ontwerppraktijk.

Mirjam van Coillie
0:00
Mirjam van Coillie
Mirjam van Coillie

Mirjam van Coillie

Mirjam van Coillie - Kalkhoff bikes

42:19 19 dec '24

Mirjam van Coillie is een expert in het bouwen van merken die niet alleen bestaan, maar ook blijven bestaan. De vraag hoe je een merk versterkt en zijn relevantie behoudt, staat centraal in haar carrière. Na haar studie interieurontwerp aan de Design Academy Eindhoven, werkte ze bij Nederlandse bedrijven zoals Philips, Auping en Gazelle. Niet als ontwerper, maar als leidinggevende en consultant.

Nu, als algemeen directeur van Kalkhoff Bikes, deelt Mirjam haar visie op het belang van de synergie tussen marketing, design en bedrijfsstrategie voor het succes van een merk. Ze gelooft dat ontwerpers een cruciale schakel zijn doordat zij de kernwaarden van een organisatie kunnen vormgeven en tastbaar kunnen maken.

Meer dan een fiets

Kalkhoff Bikes stond al stevig op de kaart, maar met de komst van Mirjam kreeg het merk een frisse impuls. Voor haar is een fiets namelijk meer dan zomaar een vervoermiddel; het is een verlengstuk van je levensstijl, een object dat je manier van leven ondersteunt én versterkt. Ze bracht een nieuwe energie in de totale merkbeleving en bedacht originele manieren om Kalkhoff te presenteren als een merk met een eigen karakter. Ze ziet Kalkhoff niet alleen als een merk, en de fietsen niet alleen als gebruiksobject, maar eerder als een soort reisgenoot die persoonlijke vrijheid en avontuur mogelijk maakt.

Ontwerpers slaan een brug

Om deze visie te realiseren, benadrukte Mirjam het belang van samenwerking tussen design, marketing en business. Een sterk merk draait niet alleen om het verkopen van producten, maar om het creëren van een ervaring die resoneert met de waarden van de consument. Ontwerpers spelen hierin een cruciale rol: zij brengen de bedrijfswaarden tot leven en maken ze tastbaar. Bij Kalkhoff vertaalde Mirjam vooral de Duitse cultuur en waarden naar het ontwerp van de fietsen. Ze laat zich hiervoor inspireren door de nuchterheid van Noord-Duitsland, het uitgestrekte landschap en de verbondenheid met de natuur.

Familiebedrijven

Mirjam onderstreept: design is meer dan alleen esthetiek; het is een strategisch instrument om een merktidentiteit te versterken en je te onderscheiden in een drukke markt. Het hebben van een langetermijnvisie is daarbij belangrijk, met ruimte voor geduld en strategische groei. Ze gelooft dat familiebedrijven hier vaak een streepje voor hebben. Hun gewortelde waarden, kennis, ervaring en focus op duurzame relaties maken hen goed uitgerust om haar visie te omarmen. Benieuwd naar Mirjam’s strategie? Luister dan mee naar haar gesprek met Roel.

Designers Inc.

In Designers Inc. praat Roel Stavorinus met ontwerpers over hun samenwerking met opdrachtgevers of elkaar, over strategie, ontwikkeling en groei en over hun eigen positionering en zichtbaarheid.

Vragen of ideeën?
Mail naar info@designersinc.nl

Wil je ons steunen?
Word dan vriend van de show

Roel Stavorinus by Bart Kuykens