Peggy van Sebillen & Eline Dekker
Zuiderlicht
Zuiderlicht is geworteld in Maastricht, maar heeft landelijke impact, een rijk verleden èn ambities voor de toekomst. Het grootste creatieve designbureau voor Total Brand Experience van Limburg heeft al 35 jaar een vaste waarde in het designlandschap. Het team van twintig – digitale – strategen, designers, communicatieadviseurs en developpers, helpt klanten bij het realiseren van strategische doelen. In deze aflevering van Designers Inc. praat Roel Stavorinus met managing director Peggy van Sebillen en merkadviseur Eline Dekker over wederzijdse liefdesverklaringen, het Paard van Troje en het cijfer 8.
Twee grafisch designers Henk Lenting en André Terlingen richtten in 1986 Zuiderlicht op. Zij waren echte beeldmakers, typografisch en ze geloofden in de kracht van tekst en communicatie. Ze waren idealisten die iets willen bijdragen. “Dat designdenken zit nog steeds in het DNA van het bureau; iedereen die er komt werken wordt erop uitgezocht en heeft een brede culturele belangstelling. Ook onze maatschappelijke betrokkenheid is hoog; we willen bijdragen aan het succes van de regio”, vertellen Peggy en Eline.
Het is een ander slag mensen dan in de reclamewereld waar Peggy vandaan komt. In 1996 verruilde ze haar baan als producer en programmamaker bij het Amsterdamse bureau BBDO voor Zuiderlicht. Merkstrateeg Eline werkte o.a. bij uitgeverij Prometeus in Amsterdam. Zij voegde zich al gauw bij Zuiderlicht waar ze haar taligheid en communicatieve kracht inbracht. Samen bouwden ze een hybride bureau met design als kern.
Het waren de beginjaren van het internet. Peggy was er vroeg bij. “Met een voorliefde voor communicatie op vele platformen en in vele uitingsvormen, vond ik dat Zuiderlicht er een multimediadesigner bij moest hebben,” vertelt ze Roel over het bureau dat eigenlijk vijf bedrijven onder een dak is. Wat vonden andere grafisch vormgevingsbureaus daarvan? “Er bestond weerstand”, weet ze. “Gekscherend werd ik het Paard van Troje genoemd.”
“We weten hoe je ideeën en strategieën met impact bedenkt en die vertaalt naar iets concreets. Want dan leeft het pas voor een opdrachtgever”, zegt Eline. Ze geloven in co-creëren. “Het is een wederzijdse liefdesverklaring, je hebt een chemie met elkaar en behandelt elkaar zoals jezelf behandeld wil worden”, zeggen ze. “We blijven kritisch; met langlopende relaties van soms wel twintig jaar moet je weten wanneer het inkakt. Je moet eraan blijven werken, elkaar inspireren, net als in elke relatie.”
Een klantentevredenheidsonderzoek onder twintig van hun grootste klanten leverde Zuiderlicht een dikke 8 op. Klantvriendelijk, professioneel, creatief en kwalitatief, dat zijn de vier meest genoemde kenmerken die zij het bureau toedichtten. “We hoeven ons niet te schamen, maar het mag nog hoger”, vinden ze.
Wil je meer weten over het bureau en over hoe ze de toekomst zien? Luister dan naar deze podcast.