Roman Stikkelorum
Roman Stikkelorum - Verve (by Vruchtvlees)
Roman Stikkelorum is de managing director van Verve, formely knows as Vruchtvlees. Onder die naam werd het bureau in 2018 European Design Agency van het jaar. Met een team van meer dan dertig talentvolle experts die een grote liefde voor cultuur delen en veel internationale klanten en projecten op het snijvlak van merk, digital en design, is Verve op weg de ambitie waar te maken: het beste Digital Branding Agency ter wereld worden.
Vijftien jaar geleden richtten Michael Danker, Rindor Golverdingen en Roman Stikkelorum Vruchtvlees op tijdens hun studie aan de Koninklijjke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze ontwierpen T-shirts die ze in Portugal produceerden en financierden dat door websites en grafisch ontwerp te maken voor lokale kroegen. Het werd hun afstudeerproject, gegoten in de vorm van een evenement.
Ze waren radicaal anders, schopten tegen de gevestigde orde en waren niet vies van commercieel denken. Ze brachten digital en branding bijeen.
“Das Mag, het tijdschrift van de nieuwe jonge literaire uitgeverij, werd heel succesvol binnen de niche toen wij in nauwe samenwerking met de opdrachtgever meedachten over hoe het magazine eruit zou zien, over marketing en mediabenadering”, vertelt Roman tegen Roel Stavorinus in alweer de achttiende aflevering van Designers Inc.
Al is marketing en pr vanaf het begin een belangrijk onderdeel van het bureau, dat Vruchtvlees tijdens de European Design Awards werd uitgeroepen tot Design Agency of the Year 2018, maakte het bureau in een klap internationaal zichtbaar. Dat leverde naast positieve energie, al gauw een internationale opdrachtgever op: Realtime Board, nu Miro. Verve realiseerde binnen acht weken de succesvolle rebranding. “We wonnen de pitch door de hoge kwaliteit van ons portfolio”, maar ook”, alsdus Roman, “vanwege onze mentaliteit. We zijn brutally honest, maken eigenzinnig en minimalistisch werk en vanuit onze culturele roots, het Dutch design, zijn we onderscheidend. En tot slot de werkwijze: we zijn digital native en werken vanuit multidisciplinaire teams in korte itteraties,” vertelt hij.
Vanuit de uitgeverijwereld rolden ze de culturele sector in. Medewerkers van Verve hebben een diepe liefde voor cultuur (én een Museumjaarkaart). “Dat zie je terug in ons werk”, antwoordt Roman op de vraag van Roel. “Iedereen heeft een brede ontwikkeling en interesse. Je bent wat je eet, je maakt wat je ziet, wat je inspireert en absorbeert. We weten wat er in de wereld speelt, wat nu relevant is.”
Alleen de naam Vruchtvlees -vertaald als V-Pulp – is superonhandig”, weet Roman. Verve (iets met verve doen) markeert de nieuwe stappen van het Digital Branding Agency.
Wil je weten hoe Verve zich heeft georganiseerd, welke stappen ze ondernemen om te groeien, hoe ze samenwerken met opdrachtgevers en hun doel bereiken, luister dan naar deze podcast en blijf het bureau in de sprongen voorwaarts volgen.