Ward Monné
Ward Monné - Wardtaal
Roel Stavorinus bezoekt Ward Monné, creative director en founder van Wardtaal Creative Agency in Breda. Hij koos voor de richting grafisch ontwerp aan het Sint Joost, omdat daar alle disciplines bij elkaar komen waarin hij is geïnteresseerd: grafische vormgeving, typografie, illustratie, animatie, web design en branding. Luister in deze aflevering van Designers Inc. naar hoe Monné uitgroeide van een dromerige jongen tot een enthousiaste, creatieve aanjager en succesvol ondernemer.
Van ambacht naar ondernemen
Op jonge leeftijd ging Monné naar de ambachtsschool SISA in Antwerpen, waar hij natuurgetrouw leerde ontwerpen. Later, op de meer praktijkgerichte school Sint Joost, leerde hij dit juist weer los te laten. Voor het eerst kreeg hij een brede kwast in zijn handen geduwd. “Daarin zit een bepaalde emotie en een bepaalde oncontroleerbaarheid die heel erg charmant is”, zegt hij.
“Wist je hoe je verder wilde gaan na Sint Joost?”, vraagt Stavorinus. Uit Monné’s antwoord blijkt dat er niet veel aandacht was voor ondernemerschap op de academies, althans niet in die tijd. De voorbereiding op zijn professionele leven kwam voornamelijk uit zijn netwerk. Hij maakte een goede start dankzij de hulp van vrienden met zakelijke kennis. Maar het zelfvertrouwen en een aantal opdrachten dat een Amsterdams communicatiebureau hem gaf, bleek essentieel om daadwerkelijk voor zichzelf te beginnen.
Ambitieus visionair
Hij werkt hard aan zijn toekomst. En die toekomst blijkt maakbaar. Al snel rolde hij van het ene project in het andere, nam hij personeel aan en vervulde hij onverwachts de rol van projectmanager. “Best wel een spannende stap”, zegt Monné, maar zijn ambitie trok hem over zijn zorgen heen. Met een enorme focus op de toekomst, een duidelijk plan en een visie die hij naleeft. “On top-of-mind zijn in het bedrijfsleven”, dat is wat Monné ambieert.
Hij manifesteert dit onder andere door zijn eigen professionaliteit uit te dragen. Zo voegde hij het label ‘Creative Agency’ toe aan Wardtaal, waardoor hij opvallend genoeg vaker benaderd wordt. Het bevestigt dat kwaliteit naar je toekomt als je jezelf ook als zodanig positioneert. Ook biedt hij ruimte voor opdrachtgevers om hen in een vroeg stadium te benaderen, zonder een concrete vraag te hebben. Het aanbod van Wardtaal deelt hij op in drie fases: ondersteuning bij strategische vervolgstappen, het vormgeven van een visuele identiteit en het ontwikkelen van uitingen.
Werken vanuit binnenuit
“Hoe bereik je die ambities en waar begin je?”, vraagt Roel zich af. Niet alleen gelooft Monné in de kracht van visuele identiteit, hij geeft ook uiting aan de persoonlijkheid van Wardtaal. Beginnend bij de kern.
Zo kiest Monné ervoor om mensen aan te nemen die beter zijn dan hijzelf. Een keuze die misschien voor de hand ligt, maar vaak haaks staat op wat veel (startende) ontwerpondernemers doen: eerst iets proberen met een goedkope arbeidskracht. Monné erkent juist de meerwaarde van kwalitatieve capaciteit; precies wat hij nodig heeft om door te groeien. Zijn team, dat is wat hij centraal stelt. Met trots noemt hij ze: “een stel klasbakken”.
Kosten nog moeite
Verder heeft hij kosten noch moeite gespaard om zijn nieuwe studio in te richten als een plek waar je je thuis voelt en naar je ambities toe kan werken. Organisaties kunnen zich er een dag huizen, waarbij Wardtaal kan aanhaken om mee te denken of te brainstormen. Ze staan op het punt om hun eigen galerij te openen om jong talent te exposeren. En daarnaast organiseren ze inspiratiesessies voor andere creatieven om interessante vraagstukken te bespreken.
“Ik geloof in een bepaalde soort flow”, zegt Monné. “Als je veel dingen initieert, dan geeft dat op een bepaalde manier een signaal naar de juiste opdrachtgever. Al die randzaken zeggen iets over ons. Het zegt iets over wat je belangrijk vindt.’